torstai 27. syyskuuta 2012

Rahkapiirakkaa ja raitasukkaa

Viime yö meni taas migreenin kourissa, nyt sentää jo olo parempi. Tapsa vielä lepäilee kun oli viime yön töissä. Mä ahkerana pakkasin meille jo kapsäkit valmiiks et päästää lähtee maalle ku hän tuolta jaksaa heräillä. Aivan mielettömän ihanaa kun saadaan pitkä viikonloppu kun Tapsan ei tarvii mennä enää ens yöks töihi, on pekkasella. Josko sitte kerkeis tehdä jotai vähä työläämpääkin rakennuksella.

Sade hakkasi peltisiin ikkunalautoihin ja näkymä keittiön ikkunasta oli tällänen...
 
Ei se mitään, nyt on syksy. Ja mä kyllä ihan tykkään sateesta.

Mä mylläsin vaatehuoneen laatikoita ja löyty tällässet hullunräikeet sukkikset jokka piti tietty tempasta jalkaansa. Täs kotosal kehtaaki pöhveltää noide kans mut e mä vältsisti kylille lähtis, o noi se verta karnevaali-hörselöt. :D Ku mä e jostai syystä nii sukkahuosuista pidä, nii keksin leikata näist kärjet pois, ja pidän näitä ny pitkiksinä ku rupee jo olee nii kovin kylmät ilmat. Tälläilee "kätkettyinä" näide kans voiki lähtee kylille pörheltää ku ei ketää tiiä mitä mul o farkkuje alla. Itteeni voin si piristää ku yhtäkkiä muistan et 'Jaa juu mä laiti ne karnevaali-hörselöt!' :D

 
Koitin jotaki kivaa kikkailla "kodinhengetär-vaimona" ja keksin et tekasen persikka-rahkapiirakan ku jääkaapissa oli kermaviilejä ja maitorahkaa. Well, e mä si muistanu enää myöhemmi et se piirakka o edellee siel uunis ku häärin ja touhusin täs jotai muuta, ja tietty se si pääsi reunoista jo tummuu liikaa. Onneks ei sentä maistunu palaneelta ja kelpas Tapsalle ja Hannallekin joka poikkes käymää työmatkallaa.



Rahkapiirakka

4 lasia vehnäjauhoja
2 lasia sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl soodaa
2 rkl vaniljasokeria

Sekoita kuivat aineet keskenään, ja lisää joukkoon

250 g sulatettua voita/margariinia

Jaa taikina kahteen osaan. Vähän isompaan osaan (=pohjataikina) lisätään;

1 muna
1 lasi piimää tai 1 kermaviilipurkki

Taikina taputellaan pellille.
Täyte;
1 rahkapurkki ja
1 kermaviilipurkki 
tai 
2 rahkapurkkia

2 munaa
1 lasi sokeria
2 tl vaniljasokeria
sitruunamehua maun mukaan

Sekoita aineet ja kaada pohjataikinan päälle. Täytteen alle voi laittaa vielä esim. omenaviipaleita. Lopputaikina ripotellaan täytteen päälle.
Paista uunissa 200 asteessa kunnes pinta alkaa ottaa kaunista vaalean ruskeaa sävyä.


Mähä oon ite laitellu tota välil tollasii vuokiinki, pienentäny pikkase annosta tai tehy kaks vuokaa. 
Ja tuonne väliin oon iskeny persikkaa tai omenaa, josku jotai marjojaki. 
Nom nom nom! :)

Hyvää alkavaa viikoloppua kaikille!

Rustaili raitasukka herkkusuu Jeepu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!